Piano leren spelen via app: dit zijn de beste opties

Pianospelen is misschien wel populairder dan ooit tevoren. Voor velen is het een manier om te ontspannen, creativiteit te stimuleren (bij zichzelf of hun kinderen), indruk te maken op vrienden/familie of misschien doe je het wel omdat je het gewoon leuk vindt. In ieder geval: de witte en zwarte toetsen komen geen aandacht tekort. Maar voor velen is het altijd al een streven geweest om beter te worden, of misschien zelfs om nog te beginnen. Niet iedereen heeft meer tijd (of geld) voor lange, regelmatige pianolessen maar niet getreurd, want uiteraard is er in dit digitale tijdperk een oplossing voor gevonden: je kunt tegenwoordig piano leren spelen via een app! In deze blogpost zetten wij de beste opties voor Apple en Android op een rijtje!

Piano leren spelen via app iOS:

Simply Piano

Een zeer overzichtelijke app, met verschillende bekende nummers om op te oefenen. Denk aan The Beatles, Avicii, Bach, Leonard Cohen tot zelfs Aerosmith. Voor beginners en (roestige) gevorderden, doordat het ook een functie heeft die je piano-geheugen opfrist wanneer je een tijd niet meer gespeeld hebt! Werkt met een echte piano en het toetsenbord op je iPhone/iPad/iPod.

Grand Piano

Waarschijnlijk de meest gebruiksvriendelijke manier om piano te leren spelen via iOS: Grand Piano, door Sonotap. Deze app focust zich vooral op de timing van de knoppen en laat je op een eenvoudige manier leren spelen op je iPhone, iPad of iPod. De liedjes zijn vooral klassieke nummers en er is ook een modus beschikbaar waar je vrijuit kan spelen: waardoor je je vaardigheden de vrije loop kan laten!

Piano leren spelen via app Android:

Piano+

Eenvoudiger wordt het haast niet: een app die je een piano op je scherm geeft en met een Guitar Hero-achtige interface je leert de correcte noten aan te slaan op het juiste moment. Simpel doch effectief: op deze manier leer je spelenderwijs wat de toetsen doen en hoe je welke noten produceert. En dat is niet alles: je kan de liedjes ook op een hoger of lager tempo spelen om het nummer te leren of er gewoon je eigen twist aan te geven! Geschikt voor alle Android apparaten.

Piano Guru

Piano Guru is met 4,5/5 sterren een van de best beoordeelde piano-apps in de Google Play Store. De beloofde formule (leer elk nummer binnen 15 minuten!) lijkt dus te werken! Of je nu 3 of 93 bent, Piano Guru kan jou helpen om dat ene nummer onder de knie te krijgen. En heb je zelf een symfonie gecomponeerd? Dan kun je deze via Piano Guru uploaden en wie weet leert iemand aan de andere kant van de planeet binnenkort in een kwartier jouw nummer!

En zo zijn er nog vele andere manieren om piano te leren spelen via een app. Het enige nadeel aan deze methoden? Het is niet mogelijk om via een app persoonlijke begeleiding te krijgen en de meeste filmpjes richten zich op het naspelen van een bestaand (pop)nummer. Ben je op zoek naar persoonlijke begeleiding, door ervaren professionals die de tijd nemen om te luisteren naar jouw vragen en razendsnel op jouw mailtjes antwoorden? En dat allemaal voor een schijntje van de prijs en moeite van een pianoleraar (de eerste maand kost je maar €1!)? Kijk dan snel naar onze aanbieding! We zijn er zeker van dat dit veel beter voor jou werkt dan piano leren spelen via YouTube. En het is ook nog eens leuker, want je hebt een echte persoonlijke instructeur! Onze pianoman Steven staat altijd voor je klaar als je ergens moeite mee hebt of als je gewoon een babbeltje wil houden over piano’s (of iets anders!). We horen graag van je!